Back

 :last Update

Microprocessor

م انشاء المختبر في عام 1994 تحت مسمى مختبر المعالج  ليحوى تجارب مختبرية حول المعالج الدقيق 8086 باستخدام بوردات وحواسيب نوعDELL   وتم موخرا الاستعانة بالحواسيب  عن طريق تنصيب برامج محاكاة لتعمل كمساعد فعال وناجح في تطبيق التجارب بطريقه مشابه للبورد واكثر سهوله وبتفاصيل مفهومه جدا للطالب , ولكي يكون الطالب قادر على تنفيذ التجارب المختبريه في حاسوبه الشخصي والتدرب عليها عندما يكون خارج المختبر

Experiments

DevicesExperiment NameNo
FLT 86 + Multi-application boardinitialisation1
FLT 86 + Multi-application board

Read the Switches and output to the LED’s

2
FLT 86 + Multi-application board

Simulate use of a Mechanical Press

3
FLT 86 + Multi-application boardTraffic Lights4
FLT 86 + Multi-application board

Using the Analoge Input from a Potentiometer

5
FLT 86 + Multi-application boardTo generate A sine Wave6
FLT 86 + Multi-application board

Analogue Indication of a Digital Value

7
FLT 86 + Multi-application board

Motor On/Off/Reverse

8
FLT 86 + Multi-application board

To Maintain a constant Temperature

9
FLT 86 + Multi-application boardTo simulate Measurement and control of Lighting10

Devices

عمل الجهازوصف الجهازجهة الصنعرمزهاسم الجهازت
Execute experiments with Multi-applications Board

The Flight 86 Trainer System is designed to simplify the teaching of the 8086 CPU and some of its commonly used peripherals

United Kingdom20839Flight 8086 Microprocessor  Trainer system1
Execute experiment with Microprocessor emulater (emu8086(DELLChina Desktop computer2
Execute experiments with Flight 8086 Microprocessor  Trainer systemProvide the user with the introduction to computer controlUnited Kingdom11/04250202Multi-applications Board3

مختبر السيطرة

يعتبر مختبر السيطرة من المختبرات الرئيسية و المهمة بالنسبة لطلبة المرحلة الثالثة , حيث يقوم الطلبة بتنفيذ التجارب  في الفصل الدراسي الاول والثاني ,منهاج المختبر يتكون من عشرة تجارب لكل فصل دراسي  وقد أخذ بنظر الاعتبار تسلسل التجارب بما يلائم مع المادة النظرية التي يأخذها الطالب من حيث التسلسل المعلومات المعطاة لهُ لتكون مطابقة لمفردات منهج مادة السيطرة , يهدف هذا المختبر الى تمكين الطالب من اكتساب المهارات الأساسية ,حيث يتعرف الطالب من اكتساب المهارات الأساسية في كيفية بناء الانتقال(Transfer Function) باستخدام برنامج الماتلاب , حيث يتعرف الطالب في البداية كيفية التعامل مع البرنامج وكيفية استخدامه عملياً والتعرف على برنامج المحاكاة (Simulink library ) وربط دوائر السيطرة (closed loop ,open loop) والقوانين الأساسية مع كل نوع ,وايضاً تجري تجارب النظريات المعطاة في مادة السيطرة مثلاً : (State _ space & Block diagram reduction) اضافة الى تعليم الطلبة كيفية كتابة برنامج الماتلاب على صيغة ال m.file)) وايجاد النتائج من خلال الايعازات المباشرة وكيفية كتابة المصفوفات وايضا كيفية  حل المعادلات المعقدة من خلال استخدام برنامج الماتلاب.

        واخيراً تجرى تجارب مختبر السيطرة وكيفية التعامل مع كل تجربة و رسم الموجه الخارجة وكيفية قياس الزمن و بالتالي معرفة سرعة استجابة النظام لكل تجربة ومعرفة جميع المؤثرات من خلال تغيير قيمة المتغيرات للدالة  وبهذا يكون طالب المرحلة الثالثة قد تعرف على مختبر السيطرة بشكل كامل وتأثير كل متغير على قيمة الناتج وربطه مع مادة النظري ليحصل الطالب على صورة كاملة تربط النظري مع الحياة العملية

التجارب :

  1. 1-1_Unit step function
  2. 1-2_Unit impulse function
  3. Transfer function for :
  4. 2-1_ open _loop system
  5. 2-2_ closed _loop system
  6. State _ space representation of control system
  7. Block diagram reduction :
  8. 4-1 _series
  9. 4-2_ parallel
  10. 4-3_feed back
  11. Response of first _ order system
  12. Response of second _ order system
  13. Time domain analysis of  control system:
  14. 7-1_ transient response
  15. 7-2_ steady state
  16. Stability of system by root locus method
  17. 8-1_ part A
  18. 8-2_part B
  19. Frequency response analysis
  20. 9-1_Bode diagrams or logarithmic plots
  21. 9-2_Nyquest stability criterion
  22. Compensator designed by frequency response
  23. 10-1_ Lead compensator
  24. 10-2_Lag compensator

مختبر التشفير

يعتبر مختبر التشفير من المختبرات الرئيسية و المهمة بالنسبة لطلبة المرحلة الرابعة , حيث يقوم الطلبة بتنفيذ التجارب  في الفصل الدراسي الاول والثاني ,منهاج المختبر يتكون من عشرة تجارب لكل فصل دراسي  وقد أخذ بنظر الاعتبار تسلسل التجارب بما يلائم مع المادة النظرية التي يأخذها الطالب من حيث التسلسل المعلومات المعطاة لهُ لتكون مطابقة لمفردات منهج مادة التشفير وامنية المعلومات , يهدف هذا المختبر الى تمكين الطالب من اكتساب المهارات الأساسية ,حيث يتعرف الطالب من اكتساب المهارات الأساسية في كيفية حماية البيانات(Data Protection) باستخدام برنامج الماتلاب , حيث يتعرف الطالب في البداية كيفية التعامل مع البرنامج وكيفية استخدامه عملياً والتعرف على برنامج المحاكاة (Simulink library ) وطريقة تنفيذ التجارب والخوارزميات والقوانين الأساسية مع كل نوع ,وايضاً تجري تجارب النظريات المعطاة في مادة التشفير كخوارزميات القيصير والبلي فير والفيجينير وغيرها من الخوارزميات المهمة اضافة الى تعليم الطلبة كيفية كتابة برنامج الماتلاب على صيغة ال m.file)) وايجاد النتائج من خلال الايعازات المباشرة وكيفية كتابة المصفوفات وايضا كيفية  حل المعادلات المعقدة من خلال استخدام برنامج الماتلاب.

        واخيراً تجرى تجارب مختبر التشفير وامن المعلومات وكيفية التعامل مع كل تجربة و كيفية حماية انواع البيانات المختلفة من قواعد البيانات وانظمة التشغيل وشبكات الحاسوب وبهذا قد تعرف الطالب على مختبر التشفير بشكل قيمة الناتج وربطه مع مادة النظري ليحصل الطالب على صورة كاملة تربط النظري مع الحياة العملية

التجارب 

  1. 1-1_classic cryptography systems
  2. 1-2_modern cryptography systems
  3. Implementation and analysis of Ceaser and shift ciphers
  4. Implementation and analysis of play fair ciphers
  5. Implementation and analysis of Vigenere cipher using table and without it
  6. Implementation and analysis of Mixed Alphabet ciphers
  7. Implementation and analysis of DES cipher
  8. Implementation and analysis of RC4 and RC5 ciphers
  9. Implementation and analysis of Blowfish ciphers
  10. Implementation and analysis of AES cipher
  11. Implementation and analysis of public key algorithms

Data Structures LAB

How to store a collection of objects in memory, what operations we can perform on that data, the algorithms for those operations. How do we organize information in computer memory so that we can find, update, add, and delete portions of it efficiently.

التجارب 
  1. Implement examples of data structures
  2. Array Concept, implementation of one, two, three – Dimensional Array
  3. Linear List, Types of Linear List
  4. Stack, Array Representation of Stack, Stack Algorithms, Stack Application, Record Representation
  5. Queue, Array Representation of Queue, Queue’s Subprograms, Record Representation, Queue Applications
  6. Circuit Queue (CQ), Double Ended Queue
  7. Pointers, Linked List, Linked Stack, Linked Queue, Circular Linked List, Double   linked   List
  8. Graph Data structure
  9. Tree structure, Binary Tree, Tree Traversing, Trees Representation, General Tree,
  10. Binary Tree, Representation of Arithmetic Expression using Binary Tree, Tree Transformation, Binary Search Tree
  11. Heap Sort, Selection Sort

C++ Programming Laboratory

Programming in C++ laboratory is the basis and most important for the student in first stage. In C++ laboratory, students are writing and performing various of programs by using CodeBlocks IDE, which is considers specialist IDE for writing programs in c and C++. The laboratory also contains enough number of computers that are high quality and equipped with all programs required for the scientific subject. C++ is a middle-level programming language developed by Bjarne Stroustrup starting in 1979 at Bell Labs. C++ runs on a variety of platforms, such as Windows, Mac OS, and the various versions of UNIX. This Laboratory adopts a simple and practical approach to implement the concepts of C++

التجارب 

  1. Editing, compiling and executing a simple program
  2. Variables and constants
  3. Assignment of variables
  4. Simple input and output
  5. Control StatementsDecisions
  6. Control StatementsLoops
  7. Functions
  8. Arrays
  9. Reading and writing to files
  1. Project

Software Engineering Lab (Visual Basic)

Visual Basic is a great programming language; it is able to create very advanced programs. One of the best ways to get ideas for your programs and also learn how to develop them is by learning how other full applications are created. Most business applications interface with databases to store and retrieve information. It is one of the easiest languages to use for database programming. There are many date and time functions in VB. You can use these functions to compare dates and times, store date and times, and manipulate date and time variables. These VB tutorials show you how to use all the tools Visual Basic gives you to work with dates and times. If you want a program to be able to keep track of information between each time it is run you have to store it somewhere. One of the primary ways to store information is by saving it to a file and then reading it out the next time your program runs. These tutorials show you how to save and read data from files. Use them to save information or to create your own better Notepad program in VB

 

التجارب 

 

Description

Program Name

In this Experiment we will learn about

Visual Basic windows

●Create new projects.

●Learn about forms

●Add controls from toolbox

●Save our work

Visual basic forms and controls

  • What is a Variable?
  • Add a coding button to the Form
  • Writing your first .NET code
  • String Variables
  • How to get at Text in a textbox
  • A VB NET Calculator Project

Variables

  • If Statements
  • Select Case Statements
  • Add a Combo Box to a VB .NET form
  • The Conditional Operators
  • Section Three Exercises

Conditional Logic

  • An Introduction to Loops in VB .NET
  • For Loops
  • Do Loops
  • A Times Table Programmed
  • The Code for the Time Table Programmed
  • The Basic Math Symbols in VB .NET

 

Loops

  • An Introduction to array in VB .NET
  • Multidimensional Arrays
  • Add a coding button to the Form
  • Writing your program .NET code
  • examples

 Arrays

  • An Introduction to Dates and Times in VB .NET
  • examples

Dates and Times

  • An Introduction to Strings in VB .NET
  • examples

Strings

  • An Introduction to Object Oriented Programming in VB .NET
  •  

Object Oriented Programming

  • An Introduction to Access Databases in VB .NET
  •  

Access Databases

  • An Introduction to Files in VB .NET
  •  

 Files

مختبر أسس الهندسة الكهربائية

يعتبر هذا المختبر من المختبرات الرئيسية و المهمة بالنسبة لطلبة المرحلة الاولى , تجرى تجارب هذا المختبر في الفصل الدراسي الاول والثاني ,منهاج المختبر يتكون من عشرة تجارب لكل فصل دراسي  وقد أخذ بنظر الاعتبار تسلسل التجارب بما يلائم مع المادة النظرية التي يأخذها الطالب من حيث التسلسل المعلومات المعطاة لهُ لتكون مطابقة لمفردات منهج مادة أسس الهندسة الكهربائية , يهدف هذا المختبر الى تمكين الطالب من اكتساب المهارات الأساسية ,حيث يتعرف الطالب من اكتساب المهارات الأساسية في كيفية بناء الدوائر الكهربائية البسيطة وكيفية استخدام أجهزة الفحص والقياس الاساسية, حيث يتعرف الطالب في البداية كيفية التعامل مع اجهزة قياس فرق الجهد والتيار والمقاومة وكيفية استخدامها عملياً والتعرف على تطبيق قانون أوم وانواع ربط الدوائر الكهربائية (ربط التوالي , ربط التوازي, الربط المختلط) والقوانين الأساسية مع كل نوع ,وايضاً تجري تجارب النظريات المعطاة في مادة الاسس مثلاً : ( Kirchhoff’s Laws,  Thevenin’s & Norton’s Theorems , Superposition Thorem)

        واخيراً تجرى تجارب دوائر التيار المتناوب وكيفية التعامل مع الاجهزة راسم الموجه الاوسيلوسكوب

 وكيفية قياس التردد وزاوية الطور باستخدام هذا الجهاز وبهذا يكون طالب المرحلة الاولى قد تعرف على مبادئ الاساسية التي يحتاجها مهندس الكهرباء في الحياة العملية

التجارب 

  1.  DC Voltage & current Measurement
  2.      Using an Ohmmeter & Resistor Characterisitics
  3.               Ohm’s Law
  4.  Power in DC Circuit
  5.  Series-Parallel Network
  6.                Kirchoff’s Law
  7.   Superposition Theorem
  8.                Thevenin’s and Norton’s Theorems
  9. Maximum Power Transfer Theorem



Digital Electronic

This lab the electronic workbench program is also used to perform all experiments and simulation programs. These programs are important to solve all computation problems such as counters and flip ftops and others.

   Aims to make the student knew the electronic workbench   language in general & perform most of it function such as simplifications

Compuation Engineering

and simulation programs. These programs are important to solve all computation problems such as definitional equation, z transform, laplas transform.

   Aims to make the student knew the matlab language in general & perform most of it function such as for, it, while and others

مختبر الذكاء الاصطناعي

لغة البرولوج لغة قديمة نسبيا ظهرت في سبعينيات القرن المنصرم وبالرغم من ذلك فإنها مازالت تحتفظ بقدراتها حتى هذه اللحظة وظل استخدام لغة البرولوج محصورا في معامل أبحاث الذكاء الاصطناعي بقارة أوروبا حتى أكتوبر 1981 عندما أعلن اليابانيون أن لغة برولوج ستكون اللغة الرئيسية لحاسبات الجيل الخامس

والى الان لم تكتسب لغة البرولوج قبولا وانتشارا تجاريا واسعا في امريكا٬ ويرجع ذلك لسببينالأول هو صعوبة اتصالها باللغات التقليدية مثل لغة فورتران والثاني هو بطىء برامج البرولوج في طور الإنتاج.

C++ ٬Java٬ .net وتعتمد لغة البرولوغ في الأساس على العلاقات المنطقية بين الأشياء٬ لذا كونك مبرمج تطبيقات اخرى ك

٬ لايعني انك ستجد ما تعلمته من اللغات السابقة في لغة البرولوج٬ الموضوع مختلف جذريا لكنه سهل وبسيط.

 التي نعرفها . Database وهي تختلف عن قاعدة البيانات Information Base   في هذه اللغة يتم انشاء قاعدة المعلومات .Visual prolog النسخة المعتمدة هي

التجارب 

  1. Data Type used in Prolog, Program Sections, Facts and Rules
  2. With examples
  3. Variables, Internal Goal and External Goal, Running, Tracing and Backtracking With examples
  4. Cut and Fail with Backtracking, Input and Output Commands
  5. With examples
  6. Main Rule and Sub rules, Passing parameters between Rules
  7. With examples
  8. Recursive ,Building Conditional statements, Solving Summation problems With examples
  9. Solving Products Problems, String Standard Predicates With examples
  10. Examples about string, List and Important Operations in list With examples
  11. Examples about relation 
  12. Examples about string
  13. Examples about List
  14. Learning instructions about robot
  15. Learning  how to programming game of puzzle

مختبر سيطره بالحاسبه

التجارب 

  • HUMIDITY SENSOR
  • AD590 TEMPERATURE TRANSDUCER
  • D/A AND A/D CONVERTERS
  • CHARACTERISTCS OF SENSORS
  • TYPE OF ROBOTS
  • CONFIGURATION & CH/ CS. OF THE INTELLI